Beenspieren kweken

20 juli 2018 - Uluwatu, Indonesië

Hi warmte genieters,

Ik hoor namelijk dat het net zo heet is in Nederland als hier in Indonesië. Voor het weer had ik dus niet hoeven te vertrekken. Maar wat ben ik een bofkont dat ik van het warme weer mag genieten aan de andere kant van de wereld.
Het is voor ons beide de vakantie . Maar de afgelopen week heeft dit iets minder gevoeld voor ons. Het was sport hier in Indonesië. Wat hebben wij ongelofelijk veel gedaan in een kleine week. Weinig slaap en door gaan. Dat was even strijden soms. Maar nu kunnen we er beide weer om lachen. Ik zal het jullie allemaal vertellen.

Vrijdag 13 juli
We lagen dus de nacht van donderdag om half 1 in ons bed in het hotel. Dit omdat het vliegtuig echt 3 uur vertraging had. Eenmaal in bed ging om 5 uur  de wekker weer om weer met de tas op stap te gaan. Dit keer was ons vervoersmiddel de trein. Stonden we daar met onze goeie gedrag in de vroege ochtend. De trein ging naar Malang. Vanaf hier wilde we een tour boeken die ons ging brengen naar de Bromo en Ijen. We sliepen dit keer in een huis van iemand. Dit hadden we geboekt via Airbnb. Het was echt heel schattig en leuk, wel beetje ongemakkelijk. Want we leefde dus bij de mensen. We zijn de buurt gaan verkennen en hadden via Grab een taxi geboekt. Dit was een jongen van 21. Het was zo ontzettend gezellig, hij heeft ons de hele middag op sjouw genomen om het stadje te laten zien aan ons. We hebben op deze dag de tour geboekt. Vannacht om 12 uur opstaan om vanaf daar naar de Bromo vulkaan te gaan.
Eerst nog even iets gegeten en daarna rond 7 uur in slaap gevallen.

Zaterdag 14 juli
Vroeg de wekker, aankleden en de auto in. Onze host vrouw had een lekker ontbijtje voor ons klaargezet. We gingen nu naar een Jeep toe. Hier deden we met zijn 6e de tour naar de Bromo vulkaan. Daar gingen we om 2 uur in de nacht. Allerlei weggetjes in hoppelen. Na 2,5 uur aangekomen bij het eerste vieuwpoint. Hier gingen we de zonsopgang bekijken bij de Bromo. Er waren zoveel mensen, het was echt niet normaal. Ondanks dat was het ook nog eens echt heel erg koud. We hadden ons warm aangekleed, maar waren allebei bevroren. Maar toen eenmaal de zon door kwam was het een prachtig gezicht. En was alles vergeven en vergeten!
Hierna door gegaan naar een groot stuk woestijn lijkt het op, hier in de middle nowhere ontbeten. Daarna door naar de Bromo zelf om deze te gaan beklimmen. Het was een klim die te doen was, maar door de vele paarden die voor je liepen was het soms even slikken.
Het was zo gaaf om hier boven op de rand van de krater te zitten. Kan het niet beschrijven.
Daarna snel door naar onze driver die ons ging brengen naar ons hostel om daar te overnachten. Dit was even een rit van 7 uur.. dat was zwaar na paar korte nachten. Eenmaal aangekomen was het echt verschrikkelijk vies en oud. Ik had nog nooit zo iets gezien en ik heb al veel gezien in de Filipijnen. We hadden onze gedachte om 0 gezet snel gedoucht in hoeverre dit mogelijk was en gaan slapen. Onze wekker ging weer om half 1 in de nacht.

Zondag 15 juli
Verslapen.. we hadden nog 8 minuten, dan zouden we gaan vertrekken naar de Ijen krater. Heel snel opstaan en aankleden. Ondanks dat het smerigste was waar ik ooit heb geslapen, had ik wel heel vast geslapen. Wat wil je ook als je de afgelopen drie dagen 12 uur slaap bij mekaar hebt gehad. Snel weer in de auto in voor klein uurtje. Toen kwamen we aan bij de Ijen krater. Dit is ook een vulkaan die je moet beklimmen. Hier kun je ook in klimmen en helemaal bij de krater komen. Dit gingen we doen. Het regende die nacht, poncho aan en gaan. Wat heb ik de tranen in mijn ogen gehad. Mijn lichaam was uitgeput en ik durf het bijna niet te zeggen, maar die klim naar de krater was zo ontzettend zwaar. Je liep ander half uur een ongeveer 45/50% graden omhoog. De Zevenheuvelen is er niks bij. Daar zal ik dus ook nooit meer om klagen als ik volgend jaar weer meeloop met de Vierdaagse.
Maar eenmaal boven moesten we weer naar beneden in de krater. Een heel bemoeilijk pad, met onze zaklamp en een humeur waar je u tegen zegt. Ik zweette me kapot, maar ik wilde dit en ga dit doen. Eenmaal beneden was het nog pikke donker. Hier zagen we een beetje het Blue fire. Het was echt vet en eenmaal toen het licht werd besefte ik waarom ik dit wilde. Het was echt prachtig. We moesten in de krater ook een gasmasker op. Omdat er zoveel Zwavelzuur is. Sommige mensen werken in de krater. Die lopen dus met zwavel in manden 2 x per dag deze route af op slippers. Ik heb zoveel respect. Ik zeur al bij omhoog klimmen. Toen het licht was en ik bevroren was zijn we begonnen aan de tocht terug. Eerst omhoog via stenen, ik was zo warm. Toen omlaag. Dat voelde je wel na een uur aan je knieën.
Het was een hele ervaring, maar we hadden nu wel zin om te chillen. Onze chauffeur zette ons af bij de haven om de boot te pakken naar Bali. Eenmaal op Bali aangekomen heerlijk naar een resort om even uit te rusten. Maar toen ik eenmaal lag, vond ik het maar niks en ben ik de was gaan doen. In de avond lekker gegeten, maar al heel vroeg ging het lichtje uit. In 4 nachten 12 uur slaap dat is zeer vermoeiend.

Maandag 16 juli
Beetje uit geslapen en lekker ontbeten. Scooter gehuurd en de buurt gaan verkennen in Lovina. Eerst naar de watervallen, toen richting de bergen en uiteindelijk terug door de rijstvelden. Wat was dit heerlijk en prachtig. De rijstvelden zijn hier echt prachtig en kan er dus naar blijven kijken. In de avond zijn we gaan eten bij Spicy beach club. We hadden besloten om dinsdag door te gaan naar Ubud.
Niet te laat gemaakt, want we zijn nog steeds vermoeid.

Dinsdag 17 juli
Even een moeilijke dag. De dag dat vierdaagse 2018 gestart is. Ik dacht misschien als ik hier zit dat ik er minder moeite mee zou hebben. Helaas. Vond het oprecht moeilijk dat ik hem niet kon lopen. Maar als ik moest kiezen zou ik altijd voor Indonesië kiezen.
Deze dag gingen we verder reizen naar Ubud. Dit is het hart van Bali. Aangekomen daar was even een klap. Er waren zoveel toeristen. Dit is dus echt dat ik terug ben in de bewoonden wereld. Ben benieuwd in Nederland.
We hebben ergens lekker gegeten en zijn over de markt gelopen. Hier hebben we onze sarongs gekocht. Die moeten we beide dragen voor bij de tempels hier. En ja ook Gerben. Dat was even lachen.
Iets gedronken bij ons jungle huisje en plannen gemaakt voor de dag erna. Er is hier zoveel te zien, maar we moesten keuzes maken.

Woensdag 18 juli
Vroeg uit de veren om op de scooter te gaan en de bezienswaardigheden te gaan spotten die we willen zien. We gingen eerst naar tempels en daarna terug naar Ubud om even te lunchen. Daarna door naar de waterval. Het was overal heel druk qua toeristen. Maar de waterval was echt vet en groot. Daar even lekker gezwommen. Terug naar het huisje. In de avond even iets gegeten en gedronken. Je kunt hier heerlijk eten en lekkere cocktails drinken. Dat heerlijke eten heb ik gemist en heb ik dus hier weer goed gemaakt. Daarna hebben we plannen gemaakt voor de dag erna. We hebben wel besloten om vrijdag weer door te reizen. Ubud is super mooi, maar heel druk. We willen zo veel mogelijk zien, maar ook weten we dat we niet alles kunnen zien.

Donderdag 19 juli
Ietsje langer geslapen en daarna weer op de scooter naar de tempel Gunung Kwai.  Hier moesten we 371 trap treden voor op. Sporten dus weer. Heerlijk. Maar het was wel heel indrukwekkend om te zien. Hierna zijn we naar de rijstvelden gegaan. Heel mooi gezicht was het. Het was wel een mensen massa.

Vrijdag 20 juli
Nu in de auto naar Uluwatu. We willen eigenlijk de boot pakken naar Nusa Penida. Maar doordat er een aardbeving is geweest in de zee zijn de golven zo’n drie meter hoog. Er varen dus geen boten. Dus we moeten alles even in de gaten houden. Want we willen allebei heel erg graag naar Nusa Penida.

Dit was hem dan weer. Vanaf nu is het einde bijna in zicht. Nog maar 2 weken reizen. Heel jammer, maar ik mis wel een thuisgevoel. Of dat dan Miagao is of Thuis dat maakt me niet veel uit. Maar nee ik heb zin in weer mijn ouders te knuffelen. Maar geen zin in het standaard leven. Want dat is het eigenlijk maar.

Voor nu houden we jullie op de hoogte. Geniet van het weertje doen wij ook.