Iets meer rust in de kont

28 juli 2018 - Kuta, Indonesië

Hallo warmte genieters,

Wat een hitte in Nederland. Dan heb ik het hier nog beter voor mekaar. Maar he we mogen niet zeuren, want als het -10 is dan wensen we 35 graden en als het dan 35 graden is wensen we -10. Haha. Laten we maar weer is beginnen met de samenvatting. Nadat ik jullie had verteld dat we een hele zware week hadden hebben we de afgelopen week iets rustiger aangedaan.

Zaterdag 21 juli
We zijn gister aangekomen in Uluwatu. Hier sliepen we in een Home Stay. Het was ontzettend leuk en schattig en het contact met de eigenaar was heel erg goed. Zo had hij ons vrijdag naar het strand gebracht, gaf hij tips en deelde hij het laatste nieuws met ons over de fast boats naar Nusa Penida. De wekker ging deze dag best vroeg. Maar we bleven iets langer liggen dan de planning was. Daarna er op uit met de scooter. Uluwatu staat bekend om zijn grote kliffen. Hier gingen we dan ook naar opzoek. We gingen eerst naar de Uluwatu tempel. Hier liepen vreselijk onbeschofte schattige apen rond. Ik vind deze dieren best eng en niet zo leuk. Ze pakken dingen van je af en maken het kapot. Maar we hadden alles goed opgeborgen, ze konden ons niks maken. Het uitzicht was prachtig en de flinke hoge golven kletste tegen de klif aan. De zee is de afgelopen twee weken heel erg onrustig en heeft dus grote golven. Hierna zijn we door gaan scooteren en zijn we naar het Nyang Nyang beach gegaan. Het was prachtig. Maar we moesten naar beneden klimmen…. En het was echt klimmen. Het was echt weer loodzwaar… maar eenmaal beneden was het weer prachtig en hadden we het strand voor ons alleen. We hebben beetje gezwommen, maar zijn meer overspoeld door de hoge golven. Wat is dat gaaf!
Later in de middag zijn we naar Padang Padang beach. We hebben de dag afgesloten in een restaurantje en zijn naar bed gegaan.

Zondag 22 juli
Backpack weer ingepakt en weer op de rug op naar Nusa Penida. Het was voor ons nog een raadsel of de boten wel gingen i.v.m de hoge golven die er heersen in de ruige zee. Dit komt trouwens door een aardbeving die in de zee was. Elke dag is het een raadsel of er boten gaan en je leest veel mensen die vast zitten op de eilanden rondom Bali. Maar eenmaal in Sanur aangekomen ging het heel snel, voordat we het wisten moesten we door het water heen lopen om op de boot te klimmen. Daar gingen we dan. Op naar Nusa Penida waar we heel veel zin in hadden. Daar aangekomen hadden we nog niets geboekt van een slaapplek. We werden bij de haven op Nusa Penida overspoeld met taxi chauffeurs en mensen die ons een scooter wouden verhuren. Het lastige was we hadden allebei geen bereik en geen internet dus we konden ook geen slaapplek boeken. Toch maar scooters gehuurd en een restaurant gaan opzoeken om een slaapplek te gaan zoeken. Dit was snel gelukt en we zaten dan al snel lekker op ons nieuwe stekkie. Daar hebben we een rondje gescooterd en daarna gegeten.

Maandag 23 juli
Uitgeslapen en deze dag gingen we voor het eerst in onze vakantie tijd echt helemaal niks doen. Ik was er helemaal aan toe en had er ook veel zin in. We hebben eerst ontbeten en zijn toen met onze dikke kont aan het zwembad gaan liggen. Daar heb ik een film gekeken en gezwommen. Rond een uur of 5 toch maar de brommer op om wat van de buurt te zien. We kwamen al snel uit bij een leuk barretje en daar hebben we dan ook zeker een Bintang gedronken.

Dinsdag 24 juli
Deze dag stond in het teken van de bekendste klif op Nusa Penida. Kelingking Beach. Dit zie je overal als je Nusa Penida intypt. Het was klein uurtje rijden op de scooter. Daar gingen we. Eenmaal daar aan gekomen was het echt het mooiste wat ik ooit heb gezien en ja dat is een hele uitspraak. Het leuke was dat daar beneden een parel wit strand zat waar je heen kon. Maar daar moest je eerst voor sporten. Ze hebben op de klif naar beneden een paadje gemaakt waar je kan klimmen naar beneden en boven. Het was echt klimmen…. Niet normaal. De Ijen gevoelens kwamen weer naar boven. Na ongeveer drie kwatier klouteren naar beneden waren we aangekomen op het prachtige strand. Het water was zo blauw. Maar ook hier waren de golven heel erg hoog en konden we niet ver het water in, want dan werd je mee gesleurd met de golven. Wij natuurlijk dat water in en probeerde zo ver mogelijk te komen. Dat ging maar net goed. Schik dat we hadden om een paar golven. Geweldig. Na ongeveer 3 uurtjes op het mooiste strand gelegen te hebben toch maar terug. Maar dat doe je niet even. Naar boven was zo zwaar… ik kon echt niet meer lachen en wilde maar een ding : HUIS!. Dat heb ik niet gedacht de hele tijd dat ik hier was. Maar deze keer. Gerben heeft me goed geholpen en uiteindelijk zijn we boven gekomen.
We hebben in de avond afgesproken met een paar vrienden.

We hadden niet alles gezien op Nusa Penida. Maar we wilde graag door naar het buur eiland namelijk Nusa Lembongan. De sfeer is daar schijnbaar leuker en dat wilde we natuurlijk wel zelf meemaken. Daar gingen we weer met onze backpack in een mini bootje om een overtocht te maken. Eenmaal daar aangekomen in een soort busje die ons bracht naar de slaapplek. We hebben een scooter gehuurd en zijn de boel gaan verkennen. Nusa Lembongan is niet zo heel groot en je bent dan binnen 20 minuten aan de andere kant van het eiland.
In de avond hebben we een lekker restaurantje opgezocht waar we heerlijke Spare Ribs konden eten.

Het eten vind ik wel steeds lastiger worden. Ik verheug me op een boterham met hagelslag en natuurlijk heel veel groente!

Donderdag 26 juli
Eerst gewoon uitgeslapen en daarna de scooter op om het eiland te verkennen. Je kunt vanuit Lembongan de Yellow Brigde over om naar Nusa Ceningan te gaan. Dit is een nog kleiner eiland met een verharde weg. De rest was dus lekker hobbelen. Hier hebben we weer grote kliffen gezien en hele grote golven. Gerben werd zelf een keer overspoeld.
Uit van de middag hadden we de eilanden verkend en de hotspots gezien. Even lekker aan het zwembad gechild en in de avond heerlijk wezen eten.

Vrijdag 27 juli
Nog maar een weekje. Dan vlieg ik terug naar huis. Wat een raar gevoel na 4 maanden weg te zijn geweest van thuis. Nu het moment dichterbij komt krijg ik er steeds meer zin in om mijn ouders weer te knuffelen. Maar we gaan er natuurlijk nog een super week van maken.
We zijn even wezen winkelen en hebben lekkere dingen gekocht. Daarna heerlijk een middag aan het strand gaan liggen en hebben we gekaart. De zee was te wild om in te zwemmen.

Zaterdag 28 juli
Nu ik dit typ lig ik lekker in bed in Kuta. We zijn vandaag het geliefde Nusa Lembongan verlaten wat echt een van mijn favoriete eilanden is geworden. Er hangt een ongelofelijke leuke sfeer met heel veel leuke eettentjes. We gingen met de boot terug natuurlijk. Maar wat een helse tocht. De golven waren hoog en ik had voor de zekerheid al een reis tabletje ingenomen. Maar die hielp niet. Ik werd misselijk en de boot klapte de hele tijd op het water van de hoge golven. Mensen waren aan het gillen. Ik werd niet goed. Maar gelukkig heb ik het overleefd en was ik blij toen we weer aan waren gekomen in Sanur. We verblijven tot dinsdag in Kuta en daarna weten we nog niet waar we de laatste dagen van onze reis gaan vertoeven. Maar dat hoeven we ook nog niet te weten, zien we dan wel.
Voor nu zeg ik :

Welterusten
Liefs, Dieke

1. Anke van Burk:
    28 juli 2018
    Wauw Dieke, wat maak je veel bijzonders mee daar!! Heel gaaf! Groetjes Anke van Burk.
  2. Ria Derks:
    29 juli 2018
    Weer een leuk verhaal Dieke, geniet van je laatste week wat zijn die 4 maanden omgevlogen: Tot spoedig ziens! Jan en Ria
  3. Anita:
    29 juli 2018
    Hey meisje wat heb jij straks veel om.op terug te kijken. Wat een.mooie ervaringen heb jij maar ook samen, opgedaan. Dit vergeet je nooit meer. Geniet.nog even van de laatste dagen en geniet ook van de terugreis en het weer in je armen sluiten van je familie. Op naar de volgende belevenissen.
  4. Dorian:
    30 juli 2018
    Dieke en Gerben geniet nu 10dubbel van de laatste dagen daar.
    ps. Dieke je kunt ook nog altijd een humoristische schrijfster worden, want ik heb net als jullie echt van jouw spannende belevenissen genoten.