De tijd vliegt!

19 mei 2018 - Miagao, Filipijnen

Hi lieve Hollanders,

Ik heb weer veel te vertellen en probeer het zo kort mogelijk te doen. Als eerst natuurlijk dat het goed met mij gaat. Ik doe het boven verwachting vind ik. Voordat aan dit avontuur begon wist ik stiekem niet of ik dit aankon qua heimwee. Ik heb het tegendeel bewezen en voel me het gelukkigste kind op de wereld. Ik heb ongelofelijk veel schik met mijn groep en zie dingen die ik in Nederland niet zou kunnen zien.
Deze week was de tweede stage week in het Guimbal Hopsital samen met Katie, Sanne en Anne-fleur.
Trouwens ik zit hier al bijna een maand. De tijd vliegt en begin steeds meer te beseffen dat het zo afgelopen is. Miagao voelt als mijn thuis, mijn plek waar mijn bedje staat. Ik ben blij als ik hier ben. Dat had ik van te voren niet kunnen dromen.
Laten we snel beginnen met de wekelijkse samenvatting.

Nog een dingetje : Onder het kopje Video’s staan voortaan ook video’s die je kunt bekijken

Zaterdag 12 mei
Uitslapen was natuurlijk weer van toepassing. Ook vind ik dat best moeilijk. Het is hier om 5 uur licht. Het zonlicht komt door de gordijnen heen dus ik ben meestal wel rond 6 uur wakker. We gingen met z’n alle bij elkaar zitten om te kijken wat we gingen doen. We hadden besloten om deze dag niks uit te voeren eigenlijk. We zijn in de middag naar het dorp gelopen om verse donuts te halen en daarna ben ik samen met Sanne en Anne-fleur naar het strand geweest. Op een moment kwam er een bootje voorbij. Wij wilde daar wel in, we hebben de jongen aangesproken en gevraagd of we mee mochten op de boot en dat mocht. Wij als blije meiden in het bootje en daar gingen we. Gaaf man. Midden op de zee leek de zee nog helderder dan aan de kust.
In de avond zijn we lekker wezen uiteten bij Sulu Garden en daarna ben ik samen Sanne, Anne-fleur en Katie een drankje gaan doen bij de Karaoke bar. Gezellig en natuurlijk weer super vals zingen. Het leukste hieraan is dat het niemand boeit. Geen scheve gezichten die je aankijken, omdat je niet kunt zingen.  We ontmoeten hier weer een Filipijnse groep jongeren. Het was een gezellige avond om 11 uur gingen we naar huis. Was ook wel nodig ;)

Zondag 13 mei
Zaterdag hadden we besloten om zondag een nachtje naar IloIlo te gaan en dan overdag naar Guimeras. Dat is een prachtig eiland hier verder op. De wekker ging om 7 uur. Maar ik was al weer wakker om 6 uur. Toen heb ik even gefacetimed en heb ik weer lieve vrienden gezien. Daarna snel tas inpakken en klaarmaken en hup in de Jeepney naar IloIlo. De spullen afgeven in ons hotel en naar de haven om vanuit daar de boot te pakken naar Guimaras.Toen we daar aankwamen hebben we gekeken naar welke plek we wilde. Natuurlijk naar wit strand want dat hebben ze bij ons in het dorp niet. Wauw wat was het prachtig. We hadden besloten op te gaan eiland hoppen met de boot en te gaan snorkelen. Ik kan je vertellen het was echt prachtig. Ben er nog steeds van aan het nagenieten.  In de avond hebben we lekker gegeten bij foodtrucks op een gezellig plein met een live band.
Trouwens in het hotel hadden ze een warme douche. Maar ik vond het eigenlijk wel lekkerder op hier met 35 graden een kouwe douche te hebben. Geen gemis dus.

Maandag 14 mei
Ontwaakt om half 10 met een hoofd dat nog wel verder wilde slapen in dat heerlijke bed. Uiteindelijk om 11 uur opgestaan samen met Katie. We hebben onze reis vervolgd naar de Shopping Mall in IloIlo. We hebben wat dingen gekocht die we nodig hadden. Ook nog een jurkje (sorry mam).
Daarna zijn Katie en ik naar huis gegaan met de Jeepney. De andere gingen naar het Bearland Resort.
We wilde gaan sporten, maar de sportschool zat dicht, omdat er die dag verkiezingen waren ( daarom waren wij ook vrij van stage ). Dan maar in de tuin op stenen sporten. Katie is mijn personal trainer en ze heeft me letterlijk afgemat. We hebben samen salade gemaakt en heerlijk opgegeten. Daarna vroeg gaan slapen om de volgende dag fit op stage te komen.

Dinsdag 15 mei
Deze dag hadden we weer stage in het Hospital. Toen we daar aankwamen was er een vrouw net bevallen. Maar geluk voor ons kwam er nog een vrouw binnen met 6 centimeter ontsluiting. Dus we hebben weer een mooie bevalling gezien. Daarna twee operaties. Een meisje van 3 die flinke brandwonden had op haar benen. Deze hadden ze schoongemaakt. Hierna kwam er een vrouw met een flink abces in haar hand. Ik had nog nooit zo iets gezien. Dat maakt het natuurlijk allemaal interessant.
Verder ben ik weer de hele middag op de kinderafdeling en Post Partum afdeling geweest. Ik vind het prachtig om de kinderen te laten lachen en om kleine baby’s vast te houden. Misschien wel een nieuwe roeping ontdekt!
Na de stage ben ik weer gaan sporten samen met Katie, Sanne en Anne-fleur. Dat proberen we ook allemaal bij te houden. Ik sport in Nederland eigenlijk niet, maar hier vind ik het echt fijn. Ik zie sommige van jullie nu denken is dat niet heel heet. Nou ik kan je vertellen of je nou stilstaat of sport je zweet ALTIJD.

Woensdag 16 mei
Toen we aankwamen op stage was er net een vrouw bevallen. Ik heb denk ik een uur bij de moeder en baby gezeten. Heb een gesprek gehad met de moeder en ik kon natuurlijk alleen maar naar haar prachtige dochter staren. Het was deze dag erg rustig in het ziekenhuis. We hadden vanuit school balletjes meegekregen om een spelletje te doen met de kinderen. Dit hebben we dan ook zoveel mogelijk gedaan met de kinderen. Sommige vonden het zo leuk en andere kinderen beginnen te huilen als je te dicht bij komt. Meestal loop ik dan door.  Ouders en kinderen hebben soms nog nooit een wit persoon gezien en dan opeens 4 witte personen met witte pakken aan.
We wilde in de avond weer gaan sporten, maar omdat ik de afgelopen twee dagen intensief had getraind kon ik mezelf bijna niet meer omdraaien in bed van de spierpijn. Dat was het moment dat ik even een dagje rust moest nemen.
In de avonden hou ik mezelf meestal bezig met het dagelijks schrijven van de samenvatting van de dag. Want als ik dat een keer in de week moet doen, dan weet ik soms niet meer wat ik de hele week heb gedaan. Verder doe ik vaak de was in de avond, douchen en soms even muziek luisteren. In twee bloggen terug had ik verteld dat ik soms last had van het tijdverschil qua het praten met thuis. Nu ga ik gewoon slapen om 10 uur en heb ik er geen last meer van.

Donderdag 17 mei
Onze laatste stage dag alweer van de week. Na deze twee weken in het ziekenhuis gaan we wisselen en gaan Katie en ik ergens anders stage lopen. Maandag beginnen we aan RHU Field. Maar deze dag waren er een paar besnijdenissen en hebben we daar gekeken. We hebben naar een oog operatie gekeken. Na de lunch zijn we ballonnen gaan opblazen. Er lagen 24 kinderen in het ziekenhuis. We hebben 24 hondjes gemaakt van de ballonnen. De gezichten van de kinderen vergeet ik nooit meer. Sommige waren zo blij. De ouders van de kinderen waren ook zo trots en blij.
Vaak willen ouders of andere familieleden op de foto van ons. Dat vinden wij alleen maar leuk.
Toen we naar huis mochten dachten we nu pakken we onze kans. We gaan boven op het dak van de Jeepney zitten. Het was zo VET! Je voelt dat je leeft, de wind in je gezicht. De hele rit heb ik met een grote glimlach gezeten. Na de stage gelijk weer in de sportkleren en wezen sporten.
In de avond zijn we naar Sulu Garden gedaan. We zijn ook tot 12 uur opgebleven met de groep want vrijdag was Sanne jarig. Zingen dus!

Vrijdag 18 mei
Deze dag hadden we een missie. We moesten Sanne meenemen naar een activiteit zodat Stefanie en Anne-fleur de surpriseparty konden klaarzetten. We zijn naar de Garmin Farm geweest. Het is eigenlijk meer de weg naar Jezus toe. Het was leuk om er te zijn, maar ik hoef er niet meer heen. Wij maar tijd rekken want we hadden de opdracht gekregen om 6 uur thuis te zijn.
Toen we thuis kwamen was het een grote verrassing voor Sanne. De familie van Janice stond in de versierde tuin. We gingen met z’n alle heerlijk eten wat Dave had klaargemaakt. Daarna karaoke en nog dieper in de avond gingen we gezellig dansen met z’n alle. Het was echt een geslaagde avond en ik ging dus pas om half 3 slapen.

Zaterdag 19 mei
Nu ik 19 mei typ denk ik, het schiet al op deze maand. Dat betekent hierna nog maar een maandje. Het is nu bij ons rond 1 uur en ik zit heerlijk op de bank. Ik ga straks samen met Katie lunchen en sporten.  De andere zijn naar het Bearland resort. Ik heb net de was gedaan, ik probeer dat bijna elke dag te doen. Zit denk ik in de genen, heb ik van ons mam.
We gaan vanavond met alle meiden het huwelijk kijken van Harry en Megan. Morgen gaan we waarschijnlijk weer naar IloIlo om te pinnen. Verder is het allemaal weer een raadsel, maar dat zijn de leukste weekenden.

Voor nu was dit weer de wekelijkse samenvatting. Kan niet echt zeggen dat hij kort is geworden. Ik ben benieuwd naar maandag.
Verder heb ik eigenlijk niks meer te vertellen dus ga ik het blog afsluiten.
Ik krijg hele reacties op mijn blog, dat doet me heel erg goed.

Tot volgende week,
Geniet van het mooie weer in Nederland

Liefs,
Dieke

1. Esther Theunissen:
    19 mei 2018
    Wow Dieke wat een avonturen zeg! Geniet er maar lekker van hoor!!
  2. Anita:
    19 mei 2018
    Zit in de familie, lekkere lange............. verhalen. Maar zo leuk om te lezen. Ik voel
    Je genieten. Blijf genieten meisje