Veilig aangekomen!

27 april 2018 - Miagao, Filipijnen

Lieve Lezers,

Ik typ dit blog op dit moment in mijn nieuwe bedje op de Filipijnen. Na een vlucht van 16 uur + een overnachting + nog een vlucht kan ik zeggen dat ik veilig ben aangekomen. Waar ik heel gelukkig mee ben. Ik voel me heel goed en zie het helemaal zitten hier voor de aankomende 10 weken.

Op Schiphol het afscheid nemen vond ik erg lastig, de tranen begonnen al opweg naar  het vliegveld te rollen. Eenmaal op Schiphol de anderen opgezocht en hebben we gezamenlijk afscheid genomen van onze families. Wauw, dat was het moeilijkste moment tot nu toe. Ik moest zo veel huilen en kon Gerben niet loslaten. Maar gelijk werd ik super goed opgevangen door de anderen. De tranen liepen maar door.  We zijn verder als groep gegaan en dat voelde heel erg goed voor mij. We hadden het gelijk heel erg gezellig en we waren klaar voor de vlucht. De vlucht was best zwaar vond ik. We vlogen in de avond en ik kon echt niet slapen in het vliegtuig. Ik wist op een moment gewoon niet meer hoe ik moest zitten. We kregen in het vliegtuig wel lekkere maaltijden. Veel gepraat met de stewardess. Ze vroegen natuurlijk allemaal wat we daar gingen doen.

Eenmaal aangekomen in Manilla was het gelijk super warm! We gingen in de taxi. Redelijk eng was dat. Wie hier het hardst toetert krijg voorkant! Eenmaal aangekomen in het hotel kregen we onze kamer en konden we even opfrissen voordat we even iets gingen eten met z’n alle! Even genieten en toek gedoucht en het bedje in gekropen, ik was zo moe, maar ik was om half 2 wakker. Het voelde voor mij als 7 uur in de ochtend. Officiële jetlag Kun je wel zeggen. De volgende dag ontbijten en onze spullen pakken en naar het vliegveld om onze reis te vervolgen naar Ilo Ilo. Na een halfuurtje vliegen kwamen we hier aan. Janice en haar familie haalde ons op, een warm onthaal. We gingen gelijk in stijl daar heen in een Jeepney. Super coel! We gingen naar Het winkelcentrum om spullen te komen die je moest hebben. Daarna met z’n alle gegeten en naar ons huisje gegaan! Spannend!  Vanaf Ilo Ilo city naar Miagao is het nog een uurtje met de jeepney!  Eenmaal aangekomen was het natuurlijk ook een warm onthaal van de buren! Super lief. We hebben onze kleren uitgepakt en nog iets gedronken. Deze avond ging ik om 2 uur s’nachts slapen.  Jetlag is real.

Vandaag was de dag dat we een oriëntatie kregen van het dorp. Janice kwam ons om half ophalen. We gingen naar het gemeentehuis waar we ons maandag allemaal moeten gaan voorstellen aan het dorp. In de avond werden we uitgenodigd om bij Janice  en haar familie te komen eten. Het was heeeeerlijk! En zo gezellig! We hebben de hele avond karaoke gedaan!

En als kers op de taart hebben we een balut ei gegeten. Als je dit eet in de Filipijnen ben je pas een echte filipino! Het is een ei met een bijna ontwikkeld embryo erin. Je kookt dit en je eet dit. Ik heb een stuk gegeten, omdat het hoort vind ik!

En nu lig ik in bed. Het is hier nu kwart voor 12 in de avond. Morgen gaan we naar het strand en hebben we een feestje! Leuk!

Volgende week woensdag beginnen we met stage!

Voor nu veel warmte groetjes aan iedereen!

Liefs, Dieke

1. Familie Ohlen:
    28 april 2018
    Lieve Dieke,
    Wat fijn dat jullie zo'n warm welkom hebben gehad, dat moet een goed gevoel geven. En knap dat je de uitdaging hebt aangedurfd om een stukje van een balut ei te eten. Ik heb een filmpje hiervan bekeken op you tube, nou ik vond het verschrikkelijk om aan te zien.
    Geniet de komende dagen nog met z'n allen voordat je aan de stage begint.
    En groetjes aan allen. Liefs en een dikke kus Mama
  2. Frances en Gerard:
    29 april 2018
    Hoi Dieke,
    Wat fijn dat je goed bent aangekomen. Ben je al een beetje bijgekomen van je jetlag?
    Geniet nog van je vrije dagen voordat je a.s. woensdag aan je stage begint.
    Voor je het weet is het weer voorbij. Succes